Реклама в Интернет     "Все Кулички"
  Мы – нацыя!
 
 
Брама сайта arrow ДЗЯРЖАВА І МЫ arrow Пытанне рубам arrow Гісторыя аднаго цуду: Алесь Шпакоўскі

Гісторыя аднаго цуду: Алесь Шпакоўскі Друк E-mail
31.08.2010 | 00:31 |
Не адразу пазнаеш у гэтым замежніку майстроўца Шпакоўскага.
Не адразу пазнаеш у гэтым замежніку майстроўца Шпакоўскага.
Сяргей ДУБАВЕЦ

Брат Алеся Шпакоўскага працаваў машыністам на чыгунцы. І калі трыццаць гадоў таму ў Беларускай Майстроўні шэптам перадавалі показку пра тое, што браты Шпакоўскія, зацятыя антысаветчыкі, зьбіраюцца "ўгнаць паравоз у Штаты", усе разумелі, што ў гэтым жарце толькі доля жарту. Нікога б не зьдзівіла, калі б заўтра паведамілі, што такі дзёрзкі ўчынак зьдзейсьніўся.

У пэўным сэнсе ён і адбыўся, але значна пазьней. Паравоз, натуральна, да Штатаў не даехаў, але даехаў да Бэльгіі, дзе Алесь Шпакоўскі колькі гадоў таму атрымаў палітычны прытулак.

А тады, у Майстроўні Алесь нават зьнешне быў увасабленьнем несавецкага чалавека. Але дакапацца, чаму і адкуль ён такі, усё неяк не выпадала. Бо кожны радок ягонай характарыстыкі быццам пярэчыў таму, што ён такі можа быць у прынцыпе. Смалявіцкі раён, торфараспрацоўкі, электрык на камбінаце - кожны радок выглядаў парадаксальна побач са зьнешнасьцю героя О'Генры, марамі пра Амэрыку і нейкімі зусім нетутэйшымі манерамі, рухамі, голасам. 

Паездка ў Кушляны на сядзібу Францішка Багушэвіча. Зьлева направа: Міхась Казлоўскі, Вінцук Вячорка, Алесь Бяляцкі, ?, аўтар, Сяргей Сыс, Вінцэсь Мудроў, Алег Бембель і Кёні Кім, Алесь Шпакоўскі, 1984 год.

Паездка ў Кушляны на сядзібу Францішка Багушэвіча. Зьлева направа: Міхась Казлоўскі, Вінцук Вячорка, Алесь Бяляцкі, ?, аўтар, Сяргей Сыс, Вінцэсь Мудроў, Алег Бембель і Кёні Кім, Алесь Шпакоўскі, 1984 год.
Паездка ў Кушляны на сядзібу Францішка Багушэвіча. Зьлева направа: Міхась Казлоўскі, Вінцук Вячорка, Алесь Бяляцкі, ?, аўтар, Сяргей Сыс, Вінцэсь Мудроў, Алег Бембель і Кёні Кім, Алесь Шпакоўскі, 1984 год.

Аказалася, што ўсё тут і сапраўды парадокс, парадоксы, суцэльнае спляценьне парадоксаў. Але пра ўсё па чарзе.

Драздоўскі - Шпакоўскі

Пачну з таго, што трыццаць гадоў таму барда, філёзафа і антысаветчыка Алеся Шпакоўскага ў Майстроўні ведалі як Алеся Драздоўскага. Пасьля адбылася мэтамарфоза -- і Драздоўскі стаў Шпакоўскім. Ну, што за недарэчная замена быка на індыка? -- падумалася мне. Але насамрэч усё аказалася і шмат прасьцей, і шмат складаней.

Шпакоўскі: "Драздоўскі - гэта прозьвішча айчыма майго бацькі. А па каранях, па крыві я Шпакоўскі. Драздоўскі - гэта толькі пашпартнае прозьвішча, і ня больш за тое. А па крыві я адчуваю сябе Шпакоўскім і маральна адказным за самаўдасканаленьне як Шпакоўскі. Гэта і мой сорам, і мая адказнасьць, і мой гонар. Бацька жыў з айчымам Драздоўскім. І, кажуць, што мая бабуля была шчасьлівая са спадаром Драздоўскім. Але рэальны дзед быў Шпакоўскі. І ён пахаваны там, дзе цяпер ужо і мой бацька ляжыць, у Шып'янах, мой дзед Шпакоўскі Рыгор пахаваны".

Дубавец: Трыццаць гадоў таму, калі ўтварылася Беларуская Майстроўня, зь яе ўдзельнікамі здарылася дзіва нацыянальнае самаідэнтыфікацыі, беларускага ўсьведамленьня, знайшоўся адказ на пытаньне "Хто я?" Але адбывалася гэта па-рознаму. Філёзаф Шпакоўскі за ідэнтычнасьцю разглядаў адказнасьць. Хто я? Беларус? Значыць, гэта мая асабістая адказнасьць. Хто я? Драздоўскі? Але гэта не мая біялягічная ідэнтычнасьць, бо Драздоўскі - прозьвішча айчыма бацькі, а ня дзеда. І таму трэба ўзнавіць гэтую радаводную лінію і сваю натуральную адказнасьць. Шпак ня мусіць называцца драздом, бо ён шпак, а ня дрозд. Усё ж такі гэта дзьве розныя птушкі, хоць зьнешне іх ня кожны і адрозьніць.

Падобныя пошукі ўласнай ідэнтычнасьці адбываліся і па ўсіх іншых накірунках - нацыянальным, сацыяльным, палітычным...

Шпакоўскі: "О, для мяне гэта глыбокі і трагічны працэс. Уяві сабе такія матэрыі... Ты жывеш на сьвеце, нейкія ў цябе там чацьвёркі-пяцёркі, ты нават складаеш песьні "на русском языке", і цябе паважаюць за гэта. І потым аказваецца, што ўсё гэта паверхнева.

Мой бацька пастаянна на сцэне нешта беларускае чытаў, выступаў у самадзейнасьці. Ён быў электрык усё жыцьцё, добры вельмі сем'янін. Карацей, ён быў такім вось, здаецца, простым чалавекам, але. Як яго другое, сапраўднае дно адкрылася, чаму ён быў простым чалавекам?

У 1944 годзе ён быў у Чырвонай арміі ва Ўсходняй Прусіі і аднойчы на палітзанятках заявіў, што "Беларусь можа аддзяліцца ад Савецкага Саюзу". Да таго ён быў у дзейнай арміі і быў цяжка паранены, пасьля раненьня служыў у запасным палку ва Ўсходняй Прусіі. І яго засунулі за гэта ў псыхушку.

І гэта ўсё было сказана мне пасьля маіх 21 года, калі я вярнуўся з арміі, ён мне гэта расказаў. І ня толькі мне, у мяне яшчэ дзьве сястры і брат. Гэта аказалася нашым сямейным сакрэтам, якога ніхто ня ведаў, пакуль ён нам не расказаў. А чаму ён расказаў? Таму, што я стаў дапытвацца: бацька, слухай, чаму мы жывем тут, а ня ў Менску? Чаму ты не камуніст?

А мы жылі ў пасёлку Чарніцкі Востраў. На Смалявіччыне. Паміж Жодзінам і Смалявічамі.

Атрымліваецца, што я ў яго стаў пытацца проста пра ягоныя адносіны да фону, на якім мы жылі. І калі ён стаў мне апавядаць сваю гісторыю - у 19 гадоў зь ім так зрабілі - то зараз я разумею, што яго проста псыхалягічна зламалі. Разламалі. Бо ён стаў цішэй вады, ніжэй травы. Усё жыцьцё. Ён не выказваўся публічна. І мне казаў: ай, я ня буду слухаць (хоць часам слухаў) Радыё Свабода і Бі-бі-сі. Казаў: мне і так зразумела, што будзе. Я ўсё й так ведаю, бязь іх апавяданьняў.

Для мяне, а я ж быў новы на сьвеце, калі ён гэта гаварыў, мне здавалася, як можна пражыць без інфармацыі Бі-бі-сі і Радыё Свабода? А для яго гэта было мага. Ён быў паламаны, таму яму лёгка было без інфармацыі. Унутры ён гэта меў, а навонкі ня мог гэта рэалізаваць".

Дубавец: Выглядае, што ўжо Алесеў бацька быў унутры сябе чалавекам, крыху не такім, як савецкі пралетарыят, сярод якога бацька гадаваўся і жыў. Іншая рэч, што, надламаны, ён навонкі гэтага не паказваў, але сутнасьці тое не мяняла. Паспрабуем зразумець, адкуль у электрыка са Смалявіцкага раёну тая несавецкасьць, якая перадасца і сыну.

Дзядзя Ёганэс

Шпакоўскі: "Справа ў тым, што ягоныя сябры былі немцы паволжскія. І ён сябраваў з адным зь іх, ягоным аднагодкам, яны ўсё жыцьцё зь ім перапісваліся. Гэта быў Дзядзя Ёганэс. І я зь дзядзем Ёганэсам сустракаўся, і я сустрэў гэты ясны розум, як у майго бацькі. Але паколькі ў немцаў было тэкставанае жыцьцё, дзядзя Ёганэс змог мне шмат расказаць, дапоўніць тое, што бацька ня мог расказаць і не гаварыў. Таму што, як я разумею, бацька проста... у яго не было асяродзьдзя, якое ў мяне зьявілася, у мяне асабіста разам з Майстроўняй. Я знайшоў сябе ў Майстроўні. І вось тое, што ён быў такім, стаў такім, гэта напэўна ідзе ад таго, што ў яго былі найлепшыя сябры дзядзя Ёганэс Файт, яшчэ Калінгеры былі, іншыя прозьвішчы - у Шып'янах. У нашых прыгожых Шып'янах, дзе быў вялікі панскі парк, які зараз чэзьне без дагляду.

Парк у Шып
Парк у Шып'янах, які застаўся ад сядзібы Ваньковічаў. Здымак з сайту radzima.org.

Гэта былі савецкія немцы. Ён зь дзяцінства зь імі сябраваў. Якім чынам яны папалі з Паволжа на Смалявіччыну, я ня ведаю. І там яны проста побач жылі-былі суседзі. І ён толькі зь імі сябраваў і быў у нейкай ступені часткай іхнай сям'і. Ён прыходзіў да іх, і яны яго частавалі. А ён быў зь вялікай сям'і і часам бываў галодны. Карацей, яму было хораша з гэтымі культурнымі людзьмі, і ён адчуваў сябе зь імі сваім. Магчыма, гэта на яго паўплывала.

Беларуская шляхетнасьць

А яшчэ мне казалі, што нашы нейкія продкі былі... гэта называлася "уваходзіць у пакоі". Гэта значыць, былі сябрамі нейкіх паноў ці каго там. Я дакладна ня ведаю. Нейкая была шляхетнасьць. І гэтае пачуцьцё шляхетнасьці я потым сустракаю, дзякуй Богу, у нашых беларусаў. У большасьці беларусаў ёсьць пачуцьцё шляхетнасьці. І калі прыяжджаеш на Захад, жывучы на Захадзе, гэта толькі ўмацоўваецца. Што гэта ня проста нейкая там славянская ці неславянская нацыя, а гэта проста прыгожая нацыя беларусаў. Шляхетнасьць прысутнічае арганічна. Але яна проста не ўсьвядомленая. Інтэлігенцыі не было, нашу культуру проста расстралялі, этнацыд. Проста расстралялі сотні нацыянальных пісьменьнікаў. І гэтая нетэкставаная шляхетнасьць таму была неўсьвядомленая, але яна прысутнічала і прысутнічае ў маёй сям'і. Інтуітыўная шляхетнасьць беларуская - гэта якраз тое, што вяло майго бацьку.

І зараз, калі людзі мяне хваляць на англамоўных форумах, напрыклад, пішуць часам прыемныя камплімэнты, маўляў, твае словы мяне прасьвятлілі, і калі я адчуваю, што я сапраўды нейкім містычным чынам карысны раней незнаёмым мне амэрыканцам, якія ўмеюць пісаць, крытычна мысьліць, у якіх мора інфармацыі, а тым ня менш я ім дапаўняю нешта, то я гэта адношу не да сваіх заслуг, а да заслуг майго бацькі, а праз бацьку да абсалютна неўсьвядомленай і незразумелай самім беларусам шляхетнасьці. Мы на такім узроўні, аказваецца, што я тут жыву дзесяць гадоў у Заходняй Эўропе, і мне не прыйшлося тут мяняцца. Мне толькі прыйшлося ўсьвядоміць тое, што я тут патлумачыў".

Дубавец: Калі вальнадумства Алесь пераняў ад бацькі, дык філязофскі склад розуму ў яго, хутчэй за ўсё, ад маці.

Шпакоўскі: "Як яе сёстры кажуць, маці была самая мудрая сярод іх.

Учора якраз я праводзіў сваіх дзьвюх сясьцёр адсюль, з Бэльгіі, у Беларусь, мы шмат размаўлялі, даўно ня бачыліся. І вось мы знаходзім, што адносіны паміж маці нашай і бацькам, гэты дзіўны містычны здаровы сэнс, ён паміж намі і застаецца. Вось мы зараз, дзеці, размаўлялі, аналізавалі зь вялікай любоўю ўсіх нашых п'яніц і простых людзей, ня п'яніц, якія ўжо адышлі, і часам трагічна, глупа, незразумела. І вось гэты здаровы сэнс, які лунаў над намі падчас нашых размоваў, мы знаходзім, што ён ад нашых бацькі і маці. Гэта паміж імі была гэтая дыстанцыя, адлегласьць, здаровы сэнс, а папросту шляхетнасьць.

Маці была з бацькам заадно. Старалася па-беларуску размаўляць, хоць сама была недзе з ускрайку беларускага этнасу. Паміж Курскам і Арлом. І дзед казаў, што "у нас суседняя вёска была Беларусы".

Маці мая таксама была за Беларусь, у сэнсе, яна была з бацькам заадно, адзін к аднаму. Але яны нам гэтага не казалі".

"Сукі вэрбованыя"

Дубавец: Што да паходжаньня, застаецца высьветліць, адкуль у Алеся з маладых гадоў ягоная ўлюбёнасьць у Амэрыку. На першы погляд, і тут усё выглядае парадаксальна. Хлопчык з гарадзкога пасёлку, які сам узьнік толькі ў трыццатыя гады мінулага стагодзьдзя і куды на торфараспрацоўкі зьяжджалася публіка з усёй Беларусі, увесь час думае пра Штаты. Але калі ўлічыць, што ўся гэтая прыежджая публіка называла свой Чарніцкі Востраў "вольным горадам" і сама была спрэс мігрантамі, усё становіцца не такім ужо парадаксальным.

Шпакоўскі: "У пасёлку нашым быў збор усёй усходняй Беларусі, ад Палесься да Віцебскай вобласьці. І была гэтая супярэчнасьць - хто мы? У нас усе размаўлялі па-беларуску.

Торфараспрацоўкі. Наш пасёлак быў галаўным прадпрыемствам у сыстэме пасёлкаў у Жодзінска-Чэрвеньска-вялікім рэгіёне. І вось тут быў гарадзкі пасёлак, сталіца, так бы мовіць, торфапрадпрыемства "Чырвоны сьцяг".

 

Чарніцкі Востраў і ваколіцы. З сайту http://pamyat.do.am
Чарніцкі Востраў і ваколіцы. З сайту http://pamyat.do.am

Утварылася паселішча. І нас суседнія вёскі, а гэта Пліса, тыя ж Шып'яны, Студзёнка, яны нас называлі "сукі вэрбованыя". Як гэта ні сумна. За што? За тое, што людзі зьехаліся вэрбованыя. Мой бацька прыехаў са Смалявіч назад сюды. А людзі папрыехалі зь Віцебскай, Вішнеўскія, Цішкевічы з Мугулёўскай. І пачуцьцё было, што мы беларусы, і ў той жа час кантравэрсія была, канфлікт".

Дубавец: У такіх "бескаранёвых" сытуацыях, бывае, жаданьне адшукаць сваю ідэнтычнасьць абвастраецца. У падобных абставінах і ў тыя ж часы ў новазбудаваным і новазаселеным Наваполацку, а зусім не ў суседнім старажытным Полацку, нараджаюцца адразу некалькі беларускіх літаратараў, у творчасьці якіх тэма нацыянальнае спадчыны зойме першае месца.

БЕЛАРУШЧЫНА

Шпакоўскі: "Я пачаў пісаць песьні, калі мне было 16-17 гадоў, у тэхнікуме вучыўся. І першыя песьні на расейскай, а хочацца на роднай, а ня ўмееш, няма соцыюма. І потым, калі я сустрэў наша беларускае асяродзьдзе ў выглядзе Майстроўні, вось тады мая беларушчына стала на месца. Слабейшае зьвяно ўва мне зьнікла. І з таго часу я спрабаваў усё рабіць па-беларуску.

Я працаваў электрыкам. У Савецкім Саюзе я адчуваў вялікі супраціў філязофскі, маральнасны, і мне было магчыма маральна і падабалася быць болей свабодным - гэта працаваць электрыкам".

Дубавец: Калі мастаку было шмат прасьцей і вальней жыць у сілу індывідуальнасьці прафэсіі, дык паэту або філёзафу або барду даводзілася выбіраць паміж немастацкіх прафэсіяў, і ці ня самай індывідуальнай і вольнай аказвалася прафэсія электрыка. З электрыкаў выйшлі паэты Галубовіч і Мінкін... А яшчэ Лех Валэнса...

Шпакоўскі: "І вось я працаваў электрыкам на хлебакамбінаце на вуліцы Сьлясарнай у Менску. І дырэктар, спадар Арыненка, ён быў украінец, кажа: слухай, што ты навокал размаўляеш па-беларуску, а на працы па-расейску? Мой брат ва Ўкраіне такі самы нацыяналіст, як і ты. Давай ты і на працы размаўляй па-беларуску. Вы ж хочаце выйграць, вам трэба ўсіх забіраць... З таго часу яшчэ адно кола замкнулася, я стаў на працы з маральнай дапамогай самога дырэктара размаўляць па-беларуску".

Дубавец: За свае 54 гады Алесь Шпакоўскі шмат дзе пабываў і шмат чаго наглядзеўся. І шмат чаго перадумаў, яшчэ да прыходу ў Майстроўню, куды зьявіўся выразна несавецкім чалавекам. Нават дзіўна было. І думалася, што гэты зацяты антысаветчык таксама ж некалі быў піянэрам і камсамольцам...

ЧУЖЫ СЯРОД СВАІХ

Шпакоўскі: "Я нават быў кандыдатам у члены партыі. І працаваў у райкаме камсамолу. З-за чаго? З-за таго, што я быў правільны. Я быў правільны, а папросту шляхетны.

У Вільні я жыў тады. Пасьля арміі цётка кажа: прыяжджай у Вільню жыць. І маці ў мяне ўжо не было, я быў у арміі, мама памерла у 1976 годзе. І я паехаў пасьля арміі жыць у Вільню. Працаваў на заводзе радыётэхнічных прыбораў на вуліцы Шаўчэнкі.

І я проста дзяліўся сваімі думкамі, што камсамол павінен такія мерапрыемствы рабіць, каб было цікава, і тады маладыя людзі будуць ісьці ў камсамол, і гэтак далей. Натуральна, мяне заўважылі. І мяне тады прызначылі... я працаваў у Кастрычніцкім райкаме камсамолу горада Вільні трэцім сакратаром".

Дубавец: І пры гэтым сьпяліў у грудзях "гадзюку" антысаветызму...

Шпакоўскі: "Гэта ня я сьпяліў. Гэта ўва мне прабівалася сапраўдная карціна. І потым я настолькі маральна вырас, што стаў "сабакам на сене", чужым сярод сваіх, сваім сярод чужых. І проста сышоў.

Мне ад усяго гэтага ўжо было тошна, я сваёй душой зьмерыў усю гэтую іхную дваістасьць. Я быў на ўсіх сходах, дзе чуў гэтае глупства, амбіцыі, я карыстаўся ўсімі гэтымі льготамі...чэскае піва, асобыя крамы і г.д. І я з таго часу вярнуўся ў Беларусь з мэтай... Я ўжо меў у сабе спартыўную злосьць на беларушчыну. Мая адказнасьць ужо была на парадкі вышэй, чым да таго".

Дубавец: Пра сваю "правільнасьць" у нашых перадачах распавядалі й іншыя майстроўцы. Як яны правільна жылі, думалі, паводзіліся, і гэта патроху штурхала іх па кар'ернай лесьвіцы, аж пакуль не здаралася нешта незразумелае. На пэўным паверсе гэтай лесьвіцы, каб ісьці далей, ім трэба было адмовіцца ад свае правільнасьці і прыняць супрацьлеглыя правілы гульні. Ім адкрываліся тайны сыстэмы зь яе цынізмам, двухаблічнасьцю і хлусьлівасьцю. Але нашы "правільныя" былі правільнымі не на словах, не для віду, а насамрэч. І проста не маглі стаць іншымі, няправільнымі. У выніку іхная правільнасьць разварочвала іх да сыстэмы роўна на сто восемдзесят градусаў.

МАЙСТРОЎНЯ

У 1978 годзе Шпакоўскі паступае завочна на філязофію ў БДУ. Яму выкладаў Генадзь Грушавы, разам зь ім вучыўся Раман Якаўлеўскі, а паралельна зь ім сканчаў навучаньне Алесь Камоцкі. Гэта я да таго, што ў Майстроўню Шпакоўскі прыйшоў, будучы электрыкам на хлебакамбінаце і студэнтам-завочнікам на філязофіі.

Шпакоўскі: "У Менску ўжо існавала дастатковая колькасьць інфармацыі, і людзі мне сказалі: а, ты нацыяналіст, ты па-беларуску размаўляеш, а вунь твае нацыяналісты зьбіраюцца. І мне сказалі: прыходзь, будзе сьвяткаваньне Янкі Купалы. Стогадовае. Прыходзь туды й туды. Я прыходжу туды й туды. Ну, я там і "расплавіўся". Таму што я ўбачыў сам сябе, я ўбачыў свой народ.

Паездка ў Кушляны на сядзібу Францішка Багушэвіча. Зьлева направа: Алесь Шпакоўскі, Алег Бембель, Міхал Ляпеха, аўтар, Міхась Казлоўскі, Вінцэсь Мудроў, Вінцук Вячорка, 1984 год.
Паездка ў Кушляны на сядзібу Францішка Багушэвіча. Зьлева направа: Алесь Шпакоўскі, Алег Бембель, Міхал Ляпеха, аўтар, Міхась Казлоўскі, Вінцэсь Мудроў, Вінцук Вячорка, 1984 год.

Гэта ў Вязынцы было. Тады выступаў спадар старэйшы Марачкін, і ён эзопавай мовай усе нашы праблемы выкладаў, а КГБ выконвалі сваю працу і запісвалі гэта, павесіўшы свае сумкі на вецьці над нашай кампаніяй. Проста запісвалі гэта".

"УГНАЦЬ У ШТАТЫ ПАРАВОЗ"

Дубавец: Алесь хадзіў на працу, на вучобу, на паседжаньні Майстроўні, а думаў найбольш пра гэта - як уцячы за мяжу.

Шпакоўскі: "Сапраўды, так і было, шчыра кажучы. Мяне КГБ спыніла, калі я сам ім напісаў заяву, што адпусьціце мяне з Савецкага Саюзу. А чаму я напісаў? Таму што я хацеў і так зьехаць, і сяк. І хацеў у адпачынак да дзядзі Ёганэса, і дзядзя Ёганэс мне ўсе выклікі даваў. А мяне мясцовая адміністрацыя савецкая не пускала за мяжу. І я настолькі адчаяўся, што проста напісаў: адпусьціце мяне, я ўсё роўна не савецкі чалавек.

І 20 траўня 1985 году КГБ проста прыехала на работу, схапілі мяне проста ў рабочым адзеньні, засунулі ў сваю вялікую "Волгу". З бакоў сядзелі два ахоўнікі, сьпераду сядзеў сьледчы Хіжняк Віктар Міхалавіч, які мяне потым сушыў допытамі. За тое, што мы сапраўды плянавалі з маім братам пераплысьці Чорнае мора да Турцыі з дапамогай аквалангаў і г.д. І ўжо праводзілі трэніроўкі, як праплываць пад паверхняй мора.

На паравозе не ўцякалі, нікога страляць не хацелі й не зьбіраліся. Але ўцячы хацелі. І ў той час у мяне быў сэнтымэнт. Падчас вайны ў Віетнаме адзін паляк ваяваў на баку амэрыканцаў, і апошнія свае словы сказаў: калі загіну, прашу мяне прыняць у грамадзянства Штатаў. І ён загінуў. Вось у мяне былі абсалютна падобныя адчуваньні".

Дубавец: Як і трэба было меркаваць, цягнік да Штатаў не даехаў, бо ня мог плаваць.

Шпакоўскі: "Я апынуўся ў Бэльгіі ў 1999 годзе. І мы маглі зьехаць адсюль пасьля таго, як нам далі нейкія паперы пазытыўныя. Я мог зьехаць у сваю родную, так бы мовіць, Амэрыку, і забыцца на ўсе праблемы. У мяне ж усё наадварот. Праблемы - наперад. І я служу сваім праблемам. Карацей, зараз я і не хацеў бы зьяжджаць, хоць я і па-ранейшаму люблю Амэрыку. Але я лічу, што калі чалавек ведае столькі, колькі я, то ягонае асабістае жыцьцё ўжо няважнае".

Супольны торт у гонар 18-х угодкаў Аліны Садоўскай. Майстроўня, Палац прафсаюзаў, чэрвень 1983 году. Алесь Шпакоўскі ў цэнтры.
Супольны торт у гонар 18-х угодкаў Аліны Садоўскай. Майстроўня, Палац прафсаюзаў, чэрвень 1983 году. Алесь Шпакоўскі ў цэнтры.

БАРД

Дубавец: Яшчэ ў Майстроўні Алеся Шпакоўскага ведалі як барда. Быццам у супрацьвагу напорыстаму Сокалаву-Воюшу, песьні Шпакоўскага былі нібы зь неабавязковай праграмы - мэлянхалічныя, абстрактныя, філязофскія. Некаторыя былі ўжо па-беларуску, а адну, яна была па-расейску, я тады ж пераклаў на беларускую мову:

Я стаміўся, сябры, я зьнямог,
Зьнемагае ад ног парог,
Нават сонца зьняможана йдзе на заход,
На Каляды стамляецца год.

Песьні працягваюць пісацца Алесю й цяпер, у Бэльгіі. Стылёва й настраёва яны нічым не адрозьніваюцца ад тых, што пісаліся ў Майстроўні.

Раніца пасьля майстроўскага Купальля 1983 году на Нёмне. Справа Алесь Шпакоўскі настройвае гітару.

Шпакоўскі: "Самае дзіўнае ў маіх бардаўскіх экспірыенс, у маім бардаўскім досьведзе тое, што я адкрыў мэханізм творчасьці, калі рукой водзіць анёл творчасьці, ты сам гэта ня пішаш. Так я пісаў некаторыя свае рэчы".

Раніца пасьля майстроўскага Купальля 1983 году на Нёмне. Справа Алесь Шпакоўскі настройвае гітару.
Раніца пасьля майстроўскага Купальля 1983 году на Нёмне. Справа Алесь Шпакоўскі настройвае гітару.

Дубавец: Як філёзаф Алесь гаварыў у Майстроўні сэнтэнцыямі. Адну я тады ж запісаў у дзёньнік: "Нашы людзі ня маюць рэлігійных ідэалаў, таму яны ня вераць у свае абстракцыі". Асабіста мне гэта многае тлумачыць і ў адносінах людзей да Беларусі, да мовы, і ў дачыненьнях міжсобку. Сапраўды, адцягненыя паняткі ня маюць ніякае вагі, калі вагі ў сьвядомасьці ня мае Бог.

ЦЯГНІК ВЕРНЕЦЦА Ў ДЭПО

Да ад'езду ў Бэльгію Алесь займаўся прыватным бізнэсам, чым зьбіраецца заняцца і сёньня.

Алесь Шпакоўскі, ліпень 2010 году.
Алесь Шпакоўскі, ліпень 2010 году.

Шпакоўскі: "Я зараз беспрацоўны, які мае амбіцыі знайсьці працу па сваёй мары. Заняцца недзе тут сваім бізнэсам - гэта тое, што я зараз пляную і да чаго мяне рыхтуюць службы працаўладкаваньня.

У бліжэйшыя 11 гадоў я дапрацоўваю да пэнсіі, да 65 гадоў. І як толькі я дапрацоўваю да пэнсіі, я кідаю гэта і працягваю сваю творчасьць. І жыву дзесьці там, дзе не скажу. Дзе ўжо ня будзе мне пагрозы жыць. Пад Менскам. У Шпакоўшчыне. Ёсьць вёска Шпакоўшчына на Меншчыне. І быць сябрам БНФ, і тварыць нашу нацыянальную фантазію, якая разьвіваецца ў вечнасьць, у бясконцасьць. Карацей, я мару жыць дома.

Са Штатамі ў мяне сувязь выдатная. Але паколькі там ужо свабода ёсьць, то мне туды й ня трэба.

* * *

Я кансэрватыўны правы чалавек, я хачу абедзьвюма нагамі стаяць на зямлі. Для мяне Беларусь важней, чым я сам. Для мяне Майстроўня - гэта цуд.

Самыя яркія ўспаміны - гэта пэрсаналіі з Майстроўні. Найперш, канечне, Вінцук Вячорка. Гэта для мяне быў Янка Купала. Зараз я разумею, што гэта выдатны навуковец, у якога вялікі патэнцыял. Івашкевіч - малады, горды мянчук. Дзяўчыны - гэта проста анёлы для мяне. Гэнік... Уся гэтая Вострая Брама, якая зараз ёсьць. Гэта золата, якое ніколі не тускнее. І для мяне гэта самыя яркія ўспаміны, самыя прыгожыя - гэта дотык нашых душ.

Мы ж супраціўляліся. Да мяне прыходзіла на работу КГБ, курыравала, падсылалі сэксотаў, і гэтак далей. А мы ўсё несьлі ў душы нешта такое, што нас аб'ядноўвала. Мы, майстроўцы. І мы ніколі нікому гэтага не давяралі, гэта заставалася паміж намі... І гэта было золата. Яно так і засталося на тым самым месцы ляжаць. Скарб для мяне асабіста - гэта пэрсаналіі Майстроўні".

УСЕ ПЕРАДАЧЫ СЭРЫІ "ГІСТОРЫЯ АДНАГО ЦУДУ"

Сувязь з аўтарам праз Гэты e-mail абаронены ад спам-ботаў. Для яго прагляду ў вашым браўзэры павінна быць уключаная падтрымка Java-script
Радыё Свабода
 
« Папяр.   Наст. »
БелСаЭс «Чарнобыль»

КОЛЬКІ СЛОЎ НА БРАМЕ САЙТА :

Народ і нацыя: Колькі слоў на Браме сайта
|


Шаноўныя, перад вамі спроба адкрытай і шчырай размовы пра найбольш важнае і надзённае, што даўно паўстала і востра стаіць перад нашым народам, цяпер — асабліва, — ратаваць сябе ў супольнасці, у суладдзі, берагчы і развіваць творчы дух народа і нацыі. Я ведаю, што гэтыя словы і тое, што за імі стаіць, дойдзе далёка не да кожнага розуму,...
Інстытут Нацыянальнай Памяці (ІНП)
|


Памяць народа – перадумова для далейшага яго развіцця ў грамадзянскай супольнасці і выканання ім ролі крыніцы ўлады і крыніцы дзяржаўнасці. Інстытут Нацыянальнай Памяці (ІНП) ёсць грамадзянская ініцыятыва па выяўленні і раскрыцці найвыдатнейшых старонак беларускай гісторыі, абароне этнакультурных каштоўнасцей і выкрыцці злачынстваў супраць свайго народа, калі б яны ні былі ўчыненыя. Ніжэй прыводзяцца і іншыя вытрымкі з палажэння Аргкамітэта...
Joomla! Ukraine

НАВЕЙШЫЯ ПУБЛІКАЦЫІ :

Хатынь спаліў… былы савецкі афіцэр
Погляд | Гістарычны матыў


21 сакавіка 1943 году на шашы Лагойск-Плешчаніцы партызаны абстралялі нямецкую калону. Адным з забітых быў капітан Ганс Вёльке чэмпіён Берлінскай Алімпіяды 1936 году, якому сімпатызаваў Гітлер.У адказ на наступны...
Выстава фоторабот «На мяжы тысячячагоддзя»
Брама сайта | Галоўнае


4-27.09.2018 г. у фотогалерэі кінатэатра "Цэнтральны" (горад Мінск) адбудзецца выстава фотаработ. Уваход вольны.    ...
ОБ ИСТОКАХ И ВРЕМЕНИ ФОРМИРОВАНИЯ БЕЛОРУССКОГО ЭТНОСА
Погляд | Даследаванні


Анатоль Астапенка В статье подвергается критике концепция «древнерусской народности». Наиболее приемлемой, исторически оправданной мыслью об этногенезе белорусов, является концепция балтского происхождения. Предлогается новая парадигма, согласно которой белорусский этнос имеет тысячелетнюю...
З высокім Сьвятам!
Брама сайта | Галоўнае


Сяргей Панізьнік. "Сьцяг"      Сьветлым полем я нясу агнявую паласу: як маланка, нада мной зіхаціць над галавой                    Сьцяг мой вольны,                    Сьцяг мой сьмелы,                    Сьцяг мой...
Не забаўка і не нажыва
Погляд | Асоба


Яўген Гучок, паэт, публіцыст Ужо 60-т гадоў стала і плённа працуе на ніве беларускага прыгожага пісьменства празаік і публіцыст, інтэлектуал Эрнэст Ялугін. Нарадзіўся ён у 1956 г. на станцыі Асінаўка...
Стваральнік жывых твораў
Погляд | Асоба


Яўген Гучок, паэт, публіцыст Сёлета (19.11.2016 г.) выдатнаму майстру беларускага слова, гарачаму патрыёту Беларусі, пісьменніку, сябру Саюза беларускіх пісьменнікаў Эрнесту Васільевічу Ялугіну спаўняецца 80 гадоў. Яго творчы, як і жыццёвы, шлях не...
"Вялікае сэрца" (прысвечана В.Якавенку)
Погляд | Асоба


Яўген Гучок    2 сакавіка 2018 года споўнілася сорак дзён, як пайшоў у іншы свет (няма сумневу, што ў лепшы - у нябесную Беларусь) публіцыст, пісьменнік, грамадскі дзеяч Васіль Цімафеевіч...
Васіль Якавенка пасьпеў паставіць свой асабісты подпіс пад пэтыцыяй за гавязьнянку
Погляд | Асоба


Валер Дранчук. Слова на разьвітанне Апошні час мы стасаваліся мала. Сустракаліся выпадкова і амаль не тэлефанавалі адзін аднаму. Раней інакш. Наступальна актыўны Васіль Цімафеевіч сыпаў прапановамі, даволі часта запрашаў да сумеснай...
Увечары 22 студзеня 2018 года памёр Васіль Якавенка
Погляд | Асоба


Разьвітаньне адбудзецца 24 студзеня у рытуальнай зале мінскай Бальніцы хуткай дапамогі (Кіжаватава, 58б)  з 14:00 да 15:00. Пахаваны пісьменьнік будзе на Заходніх могілках.  ...
Выйшаў з друку новы раман вядомага пісьменніка і публіцыста В. Якавенкі «Абярэг»
КНІГІ | Навінкі


Ён прысвечаны навейшай гісторыі Рэспублікі Беларусь і асвятляе надзённыя пытанні культуры і нацыянальнага жыцця. У аснову твора пакладзены гісторыі, нявыдуманыя і пераасэнсаваныя аўтарам, падзеі і з’явы апошніх гадоў. Персанажы...
2018
Брама сайта | Галоўнае


...
Васіль Якавенка. «Пакутны век». 2-е выданне.
КНІГІ | Нятленнае


Якавенка, В. Ц. Пакутны век : трылогія / Васіль Якавенка; 2-е выд., дапрац. - Мінск : Выд. ГА «БелСаЭС «Чарнобыль», 2009.- 896 с. ISBN 978-985-6010-30-2. Падобнага твора ў беларускай...
Матей Радзивилл: «Беларусь – очень близкая для меня страна»
Погляд | Гістарычны матыў


Об истории и современности знаменитого польско-белорусского дворянского рода Радзивиллов «Историческая правда» беседует с князем Матеем Радзивиллом. - Пан Матей, расскажите, пожалуйста, к какой ветви Радзивиллов Вы относитесь? - Все, ныне...
Сяргей Панізьнік. Палуба Калюмба
ТВОРЫ | Пісьменнік і час


  Згодна з легендай, якая ходзіць за акіянам, амерыканскі кантынент адкрыў 500 гадоў таму мораплавацель -- нехта народжаны на нашай зямлі у дзяржаве Вялікім Княстве Літоўскім. Наш зямляк, паэт Янка...
Васіль Якавенка: "Пакутны век". Да 10-годдзя выдання
КНІГІ | Нятленнае


Фільм, зняты Уладзімірам Каравацк ім ў 2007 годзе, аб чытацкай канферэнцыі ў Мінску па кнізе-трылогіі беларускага пісьменніка Васіля Якавенкі "Пакутны век", упершыню апублікаванай у 2006-м годзе. Мантаж відэа ў 2017...
Васіль Якавенка: Б’е набатам інерцыя чарнобыльскай безадказнасці!
ДЗЯРЖАВА І МЫ | ПостЧарнобыль


Ён заўжды быў і застаецца чарнобыльцам – ад пачатку нараджэння Зоны. Дзе ў зоне ж адчужэння апынуліся яго родныя Васілевічы. Пасля былі шматлікія падарожжы па забруджаных радыяцыяй раёнах. У 1991-96...
“Крывіцкія руны - ІІ”
КНІГІ | Нятленнае


Крывіцкія руны : вып. ІІ, беларускі культурны мацярык у Латвіі. / уклад., прадм., камент. М. Казлоўскага, С. Панізьніка. - Мінск : Кнігазбор, 2017. - 452 с. ISBN 978-985-7180-05-9. У том выбраных твораў «Крывіцкія...
Глядзець вачыма будучыні
ТВОРЫ | Пісьменнік і час


Шмат гадоў назад у газеце "Голас Радзімы" (№ 50-52, 30 снежня 2004 года) была апублікавана гутарка сябра ГА "МАБ" Веранікі Панізьнік з прафесарам факультэта германістыкі і славістыкі ва ўніверсітэце канадскага горада...
БелАЭС: чаго баіцца МАГАТЭ?
ДЗЯРЖАВА І МЫ | Беларуская АЭС


Астравецкая АЭС цалкам адпавядае стандартам МАГАТЭ, сцвярджае афіцыйны Менск. Са справаздачаў экспертных місіяў гэтай арганізацыі ў Беларусь, аднак, вынікае іншае. На думку агенцтва, Дзяржатамнагляд Беларусі - няздольны забяспечыць бяспеку...
Ярослав Романчук: Беларусь медленно, но верно избавляется от нефтяного проклятья
ДЗЯРЖАВА І МЫ | Экалогія


Конфликт с Россией вокруг цены на энергоресурсы избавит Беларусь от нефтяного проклятья и, если не помешает АЭС, вынудит инвестировать в зеленую экономику и в развитие возобновляемых источников энергии. Как заявил...
Joomla! Ukraine

Новыя каментары :

КОЛЬКАСЦЬ ПРАЧЫТАНЫХ СТАРОНАК 
з 1 снежня 2009 года

КОЛЬКАСЦЬ НАВЕДВАЛЬНІКАЎ САЙТА 
mod_vvisit_counter Сёння 34
mod_vvisit_counter Учора 2370
mod_vvisit_counter На гэтым тыдні 10090
mod_vvisit_counter У гэтым месяцы 45630