Апавяданне Уладзіміра
ДАМАШЭВІЧА
Мы заплацім сабою, сваім
народам! Рускіх стане на дзесяць мільёнаў больш, а нас - нуль без палачкі, вось
колькі нас будзе! Мы ператворымся ў нуль, мы знікнем!
Лета выдалася
гарачае, спякотнае, без дажджоў. Збажына на полі даспявала без пары, з малым,
засушаным зернем. А ў верасні, калі поле паступова гусцела, пачаліся дажджы.
Толькі першага верасня, як памятае майстар Карнілка, пагода стаяла адмысловая,
як па заказу, і ён заўсёды прыносіў дадому, у сваю фоталабараторыю, некалькі стужак
і касетаў добрых вясёлых школьных здымкаў, якія рабіў па запрашэнні ў некалькіх
школах, толькі паспявай.
Гэта быў
сякі-такі заробак да яго працы ў газеце, якую ён не любіў і ўжо падумваў пра
тое, каб пайсці ў якое іншае месца, каб не здымаць надзьмутых старшыняў
калгасаў, заношаных трактарыстаў і нявыспаных худых даярак.
Цяпер апошнім
часам нахапілася новая - ці то хвароба, ці то ўлюбёнасць - хадзіць на мітынгі,
якія сяды-тады арганізоўвалі апазіцыйныя партыі, выводзячы на вуліцы і на
плошчы не адну тысячу людзей, пераважна моладзі. Яму асабліва імпанаваў яшчэ
даволі малады важак самай баявітай і шматлікай партыі, якая мела ў сваёй
праграме бачыць Беларусь незалежнай дэмакратычнай краінаю - без камуністаў,
з'арыентаваных на Усход. Гэта быў Лявон Войніч, высокі, стройны, хударлявы мужчына
з галавою мудраца: высокі лоб, які ўжо пераходзіў у лысіну, цёмныя смелыя вочы,
востры правільны нос, добра акрэслены жарсткаваты рот, прыемнага тэмбру
барытоністы голас, якім ён умеў артыстычна мадуляваць. Яшчэ ў ім здзіўляла тое,
як ён умеў гаварыць: цвёрда і пераканаўча, ніколі не заікаючыся і не
спатыкаючыся, нібы перад ім ляжаў тэкст, набраны вялікімі літарамі...
Хоць майстар
Карнілка па пашпарце лічыўся рускім, бо нарадзіўся на Смаленшчыне, ён цалкам
трапляў у палон яго жалезнай логікі і згаджаўся з прамоўцам на ўсе сто, як і
ўсе тыя, хто яго чуў вось на гэтай плошчы ці вуліцы. Таму, ходзячы на мітынгі,
ён вяртаўся не з пустымі рукамі, а меў некалькі плёнак і касетаў, запоўненых здымкамі
гэтага незвычайнага чалавека, прытым у самых розных ракурсах, у самых нечаканых
паваротах, выразах твару: у часе прамовы, у паўзах, часам з усмешкай, калі
відаць былі яго белыя роўныя зубы, калі правая рука яго падкрэслівала нейкую новую
думку. Але жэсты і ўсмешкі ў яго былі рэдкія.
Майстар Карнілка
лічыў, што гэты чалавек даб'ецца пастаўленай мэты, хоць яму будзе вунь як цяжка,
і ўсёй душою хацеў яму спрыяць - хоць бы вось такім спосабам, - праз аб'ектыў,
каб захаваць яго воблік надоўга.
А зусім нядаўна
фотамайстар надумаў сабе цікавую работку: змайстраваць фотаальбом, у якім паказаць
свайго героя Лявона Войніча ад пачатку іх знаёмства да сённяшніх дзён, калі той
выступае з высокай трыбуны ва ўладзе, на сесіях, на сустрэчах з выбаршчыкамі,
на плошчах перад тысячнымі натоўпамі, дзе ён рэзка крытыкуе рэжым за тое, што
ён прадае нацыянальныя інтарэсы: закрываюцца беларускія школы ў гарадах, а ў
сталіцы рэспублікі ўжо няма ніводнай школы на роднай мове. Гэта не зафіксуеш на
стужцы, але зрабіць подпіс пад здымкам можна - і нават трэба: даваць вытрымкі з
яго выступленняў - самыя вострыя і трапныя мясціны.
Альбом будзе
трохі палітызаваны, але што ў гэтым дрэннага? Цяпер такі час: палітыка сядзіць у
кожнага ў пячонцы, без яе проста немагчыма жыць. Добра было б потым
растыражыраваць альбом, каб яго пусціць у людзі, у народ, але гэта паспеецца.
Галоўнае - зрабіць арыгінал-макет, а тады будзе ведаць, што і як, у які бок
вярнуць і куды кіраваць...
Аказалася, што не
так усё проста, як яму спачатку здавалася. Трэба было перакапаць свой архіў стужак
- плёнак і касетаў, старых здымкаў, якія ляжалі ў яго, складзеныя без усякай
сістэмы, лепш сказаць, зваленыя ў кучу, у якой цяжка было знайсці пачатак і
канцы. Да таго ж у яго ўсё неяк няўзнак памянялася-паламалася: ён развёўся з
жонкаю. І адна з прычын, калі не галоўная, была тая, што фотамайстар перастаў як
след займацца сваімі справамі, каб пракарміць і дагледзець сям'ю, а звязаўся з
апазіцыяй, прападаў на розных мітынгах і дэманстрацыях, здымаў нейкіх там
крыкуноў, што выступалі супраць рэжыму. За што не раз фотамайстар меў
непрыемнасці - не толькі ад роднае жонкі, але і ад уласнага начальства на рабоце,
а таксама ад міліцыі, якая часцяком затрымлівала яго, забірала і засвечвала
стужкі, спасылаючыся на нейкія ім вядомыя, а яму невядомыя, пастановы і ўказы,
пагражала ўжыць да яго больш строгія меры. Яны з жонкаю размянялі кватэру, ёй дасталося
два пакоі і двое дзяцей, а яму - аднапакаёўка на першым паверсе ў старым доме,
пабудаваным яшчэ пасля вайны, - казалі нават, што яго збіраюцца зносіць, а тут
пачнецца новая вялікая будоўля. Але калі тое будзе... Пры размене, пярэбарах у
яго шмат чаго згубілася, шмат чаго завалілася і пераблыталася, таму ён да ўсяго
стаў адносіцца яшчэ больш няўважна, нібы стаў жыць сённяшнім днём - і толькі.
Ва ўсякім разе,
цяпер яму рупіў толькі альбом, астатняе стала дробным і нецікавым. І якраз тут
у яго з'явіўся новы клопат: неяк на мітынгу недзе ў кастрычніку да яго
прыклеіўся адзін хлопец вясковага тыпу, проста апрануты, і сам просты, як
лапаць, сярэдняга росту, русавалосы, у шэрым падношаным плашчы, са спартыўнаю
сумкаю чорнага колеру, даўно не новаю. Ён стаў угаворваць майстра ўзяць яго на
кватэру. «На якую кватэру? - здзівіўся майстар. - Я маю аднапакаёўку, у якой мне
і аднаму цесна, а ты хочаш, каб я цябе ўзяў. Хто ты такі?»
Хлопец расказаў,
што ён студэнт трэцяга курса, што яму цяпер не далі інтэрната за яго паходы на
мітынгі і дэманстрацыі, сказалі шукаць кватэру. Ён хацеў бы пабыць у яго хоць
пару месяцаў, а там яго сябра абяцаў яму знайсці добрае месца з ім разам, там у
яго цяпер нейкія непаладкі ў сям'і... Хлопец так прасіўся, так умольваў майстра, што
ён згадзіўся ўзяць яго на якіх пару месяцаў. Раз хлопец паплаціўся за сваю
цікавасць да апазіцыйнага віхру, то яму трэба дапамагчы, - рашыў майстар.
Выходзіць, што яны абодва паплаціліся за адно і тое ж, звязаны адной
вяровачкаю. Вечарам хлопец прынёс свае небагатыя пажыткі: раскладушку, чорную
суконную коўдру, пару прасцінаў, невялікі ясікпадушачку, яшчэ ўсякай там драбязы:
ручнік, шыла-мыла, зубную шчотку.
Яны павячэралі
разам, пілі малдаўскае віно, якое прынёс новы кватарант - звалі яго Ігнасем,
рэдкае цяпер імя. Ён быў негаваркі, толькі трохі расказаў пра сябе - адкуль, хто
бацькі, колькі братоў-сёстраў, але ўсё ў яго было звычайна, без ніякіх адхіленняў
ад нормы. Гаспадар таксама сёе-тое распавёў яму пра сябе, паказаў некалькі
здымкаў, зробленых на мітынгах, хлопец зацікавіўся імі, пытаўся, хто гэта, а
хто гэта, а галоўную фігуру звычайна ў цэнтры здымка, высокую, з адкрытым
тварам і голаю галавой ён добра ведаў. Майстар расказаў пра тое, як прыйшоў да
думкі, што вось гэты, на здымках, Лявон Войніч, гаворыць правільна: трэба нешта
рабіць, а не мірыцца з тым шэрым жыццём, якім жывём мы сёння.
Малады хлопец
уважліва слухаў, часам што-небудзь перапытваў, як бы хочучы заглыбіцца ў тэму.
Яго, як ні дзіўна, цікавілі асобныя прозвішчы, якія сталіся вядомымі ў апошні
час сярод апазіцыйнай моладзі; яго зацікавіла, чаму іх афіцыйная прапаганда
называе нацыяналістамі, хоць яны, па сутнасці, ніякія не нацыяналісты, а толькі
патрыёты свайго краю. Дык хіба гэта грэх?
Фотамайстар
згаджаўся з яго словамі і прыводзіў думку, што менавіта кожнага
беларуса-патрыёта ў 37-м годзе расстрэльвалі як ворага народа, нацдэма,
заклятага праціўніка савецкай улады, а гэта былі ніякія не ворагі, а лепшыя
людзі нацыі, якімі можна і трэба было б ганарыцца, а не абзываць іх страшным
кляймом «вораг народа» - і знішчаць, як «шалёных сабак». І сёння, калі іх дзеці
і ўнукі выходзяць на плошчы і вуліцы з бел-чырвона-белымі сцягамі і пратэстуюць
супраць скасавання беларускіх школаў, дык іх ужо таксама называюць самымі горшымі
словамі: адмарозкамі, недабітымі нацдэмамі і нават фашыстамі...
Яны доўга яшчэ
потым гаварылі, ужо выключыўшы святло, студэнт Ігнась парыпваў сваёю раскладушкаю,
варочаўся, не знаходзіў зручнае позы. І калі заснуў сам майстар Карнілка, нават
не заўважыў - плаўна і непрыкметна. Спаў моцна, без усякіх сноў, і прачнуўся
ўжо завідна, было восем пятнаццаць. Глянуў на раскладушку - пуста, яна акуратна
засланая чорнаю суконнаю коўдраю, на падушцы-ясіку ляжыць згорнутая ў дзве
столкі невялікая паперка, як з блакнота. Майстар разгарнуў яе і прачытаў:
«Выбачайце, спяшаюся на заняткі. Буду вечарам. Ігнась». Почырк роўны, правільны,
спакойны - ні ўлева, ні ўправа.
«Ну й ладна, мне
што? Зараз паснедаю - і за работу».
Снедаў, думаў,
успамінаў учарашні вечар, гутарку з хлопцам. Ці не зрабіў ён глупоты, што адразу
паказаў сябе, распрануўся дагала? Мо не варта было б так адразу?.. Але што,
хіба ён не ведае, хто ён, Карнілка, якому Богу моліцца? Хіба не быў ён на мітынгах,
не бачыў, на чыім баку яго сімпатыі?
А вось хто гэты
Ігнась, ты, братка, ведаеш толькі павярхоўна. Мо гэта зусім не той хлопец, за
каго ён сябе выдае? Варта было б праверыць, што гэта за студэнт, ці за сімпатыі
да апазіцыі яго выставілі з інтэрната? Мо гэта звычайная падсадная вутка? А ты,
стары, адразу пайшоў на яе голас? Можа такое быць? Можа, яшчэ і як...
Але, з другога
боку... Здаецца, нічога падазронага за ім няма. Звычайны праставаты, вахлакаваты,
не надта развіты як на сённяшнюю студэнцкую моладзь. «Штабс-капітана Рыбнікава»
не чытаў, Купрына нават не чуў. З беларусаў чуў пра Максіма Гарэцкага, кажа,
што чытаў яго «Запіскі на імперыялістычнай вайне». Можа, й праўда... Але што
Гарэцкі быў рэпрэсаваны і расстраляны - не ведае. Звычайны студыёзус, чаго ад
яго хацець? Па гадах, здаецца, яму ўжо недзе дваццаць пяць, што ж ён так
спазніўся? Ці служыў у войску - не сказаў... І яшчэ - зачуханасць яго здаецца штучнаю,
тут ён як іграе ролю такога вясковага лапця, а сам, відаць, не такі - мо нават
гарадскі і сэрцаед жаночы...
Але такія
думкі-сумненні як узнікалі, так і знікалі, не пакідаючы глыбокага следу ў
свядомасці, ён лічыў, што гэта дробязі, якія ён сам сабе прыдумляе. Яго цяпер
цікавіла, як добра скласці альбом, каб ён зацікавіў гледача: мо варта даць
некалькі каляровых здымкаў для ажыўляжу?..
Сёння дзень у яго
прайшоў неяк хутка, выйшаў толькі ў краму, купіў пельменяў, яек, кефіру, кавалак
таннае кілбасы - на дарагую выбачай! Галоўнае, каб было што закінуць у топку,
казаў адзін чыгуначнік. Свой жывот ён прывучыў не быць пераборлівым, за што не
раз і сварыўся з жонкаю, бо ёй, як жанчыне, хацелася часам нечага смачнейшага,
чым яго шырпатрэб.
Новы кватарант
прыйшоў у дзесяць вечара, казаў, што затрымаўся ў чыталцы. Дзіўна, што пра ключ
ён не загаворваў, а гаспадар сам не напрошваўся. Але, нібы адгадваючы яго
думкі, хлопец сказаў, што ён увесь час будзе прыходзіць недзе так - пасля дзесяці
вечара, астатні час ён або на занятках, або ў чыталцы, шмат семінарскіх
заняткаў, увесь час трэба рыхтавацца, каб не страціць стыпендыі. Сёння ён быў у
трохі лепшым касцюме, паголены, прычасаны - меў прыстойны выгляд, і майстар
падумаў, што проста ён прывыкае да чужога чалавека. А галоўнае, каб ён яму не
надакучаў.
Вячэралі разам,
зноў кватарант дастаў са свае спартыўнае сумкі пляшку малдаўскага партвейна,
запытальна паглядзеў на гаспадара: што ён скажа? А гаспадар сказаў, што яму
гэта не зашкодзіць, а вось студэнту дык можа адбіцца на паспяховасці, на што
той з усмешкаю адказаў, што можа піць доўга, а яшчэ даўжэй - не піць, тым больш
партвейн, які ён уважае лепш за сухача. Потым ён нечакана пахваліўся, што прачытаў
Купрына - «Штабс-капітан Рыбнікаў», што яму вельмі спадабалася апавяданне і
гэты японскі штабс-капітан, вельмі разумны і асцярожны чалавек, а вось жа прамахнуўся - і пагарэў з-за нейкай
там прасціцёткі. А каб не яна, дык ён яшчэ вунь колькі нашкодзіў бы. А каму трэба
было яго вылавіць, тыя спалі... Нешта падобнае было і ў гэтую вайну...
Але развіваць
тэму студэнт не стаў, а гаспадар ахвотна падключыўся. Менавіта, каму трэба, той
заняты абы чым, а не галоўным. Вось чаму нас і правучылі тыя ж немцы, як японцы
ў тую вайну. Мараль «сей басни такова»: «Дзякуй Богу, што твой праціўнік паўдурак.
Інакш табе было б не знасіць галавы».
На што студэнт
нечакана сказаў, што яму падабаюцца амерыканцы: за сваю паразу ў ПірлХарбары
яны скінулі на японцаў усяго дзве атамныя штучкі, пасля чаго японцы адразу
ўзнялі ручкі. Яны абодва трохі пасмяяліся з удалай рыфмы, якую знайшоў студэнт,
а потым схамянуліся: з чаго смяюцца!
- Табе проста
трэба ісці ў паэты, - зазначыў гаспадар.
- Не, паэта з
мяне не будзе, - адказаў студэнт, - пайду ў юрысты.
- Судзіць ці
абараняць? - спытаўся гаспадар.
Студэнт падумаў,
а потым адказаў:
- Абараняць...
- Вельмі слушна.
Віншую, - зазначыў гаспадар. - Аднак: як жа тыя дзве штучкі?
- Я сказаў бы,
што японцы іх заслужылі, - адказаў студэнт.
Гаспадар пакруціў
галавою, як бы згаджаючыся са сказаным, і дадаў у заключэнне:
- Каб кожны
атрымаў тое, што заслужыў, было б няблага. Аднак...
Майстар заўважыў,
што яму прыемна пагаварыць з чалавекам, відаць, жыццё адзінокага мужчыны яму
прыелася, а гаварыць сам з сабою ён яшчэ не навучыўся - стаж адзіноты быў не
такі яшчэ вялікі...
Дні непрыкметна
каціліся, ён прывыкаў да новага чалавека, які не здаваўся яму чужым, а выклікаў
да сябе сімпатыю. Мо нават таму, што не лез у душу з роспытамі, не надакучаў
нейкімі там аповедамі пра сябе, не хваліўся поспехамі ў дзяўчат, як гэта любяць
рабіць студэнты. Адзі нае, што яго цікавіла і пра каго яны гаварылі і нават
спрачаліся, была апазіцыя, пераважна яе лідэр Лявон Войніч. Ігнась не зусім быў
згодзен з тэзісамі Лявона наконт далейшай дзейнасці: апора на ўласныя сілы, сяброўства
з сусе дзямі толькі на ўзаемна выгадных умовах, развіццё нацыянальнай культуры,
беларускай школы і мовы перш за ўсё, якая з кожным годам ідзе к заняпаду - і з
гэтым ўсе як змірыліся і робяць выгляд, што так і трэба, і што працэс гэты спыніць
нельга, а тым больш - спыніць і нават павярнуць назад. А Лявон даказвае, што яго
трэба спыніць - і любымі сродкамі, інакш праз год-два-тры будзе ўжо позна.
- Што значыць
«любымі сродкамі»? - пытаўся студэнт у майстра.
- Любымі, я так
думаю, - гаварыў майстар, - гэта значыць нават самым радыкальнымі.
- Што гэта за
радыкальныя? Узброеныя? - зацікавіўся студэнт.
- Не трэба
ўзброеных. Не трэба ліць родную кроў, як гэта бывае ў грамадзянскіх войнах, у
войнах дамовых, як кажуць палякі. Трэба змагацца мірнымі сродкамі: масавымі
мітынгамі, дэманстрацыямі, акцыямі непадпарадкавання, як гэта рабіў вялікі
індус Гандзі, галадоўкамі, забастоўкамі... А не так, як мы робім: выйшлі,
пашумелі, пагаварылі, потым разышліся - і на гэтым кропка. Не, так мы не зрушым
з месца гэты цяжкі воз. Акцыі трэба праводзіць бясконца, пакуль рэжым не
стоміцца і не прызнае, што патрабаванні апазіцыі, народа правільныя, законныя,
і іх трэба выконваць, бо голас народа - гэта голас Божы, і калі яны яго
адрынуць - значыць, яны не слугі народа, а ворагі народа і павіны пайсці ў
адстаўку, даць месца тым людзям, якія здольны вывесці краіну з заняпаду -
менавіта культурнага заняпаду, нацыянальнага памірання. Гэтая зямля, па якой мы
ходзім, на якой жывём, якая нас поіць і корміць - беларуская, дык чаму мы мову
сваю беларускую занядбалі, выкінулі на звалку гісторыі?
Майстар памаўчаў,
перадыхнуў і працягваў:
- Што выкідаюць
на звалку? Тое, што аджыло сваё, што знасілася дашчэнту і не мае больш ніякай
патрэбы. А мова наша? Чаму наш рэжым кідае яе на звалку, як непатрэбшчыну? Якое
права ён мае гэта рабіць? Хіба можна выкідаць на звалку самае святое, самае
дарагое - мову, - што вякамі належала нашаму народу? Няўжо нашы вярхі зусім
аслеплі і аглухлі, няўжо зусім атупелі і апупелі, што не бачаць відавочнага?
Чаму яны не гля нуць на сваіх суседзяў і не вучацца ў іх? Хто з нашых суседзяў
- злева, справа - адрокся ад свае мовы, роднае, на якой гаварылі іх
дзяды-прадзяды, хто гаворыць на чужой, на пазычанай, на суседавай? Дзе, хто?
Нідзе, ніхто! - аж задыхнуўся майстар і секануў рукою паветра.
- А гэта вы добра
сказалі! Проста, як у сук уляпілі! - гарачыўся і аж падскокваў на табурэце
студэнт.
Фотамайстар між
тым гаварыў далей: на яго як накаціла нейкая магутная хваля, якая ўзняла яго высока-высока,
што яму рабілася ажно страшна, бо ўнізе была чорная прорва.
- Дык чаму ж нашы
вярхі такія разумныя наадварот? Дзе іх вочы? Дзе іх вушы? Дзе іх розум урэшце?
Калі яны лічаць, што родная мова - гэта нішто, то трэба прызнаць, што яны падпісваюць
сабе страшны прысуд: яны прызнаюцца, што яны самі нішто! Але, каб не лічыцца такімі,
яны пазычылі мову ва ўсходніх суседзяў і карыстаюцца ёю як сваёю. І не думаюць,
што за гэта трэба будзе плаціць дарагую плату. І чым жа яны будуць плаціць? Ды
сваім знікненнем! Яны міжволі, самі таго не адчуваючы, растворацца, як тая соль,
у рускім моўным акіяне і перастануць існаваць як беларускі народ, як нацыя
беларусаў, а стануць рускімі, расійцамі. І гэты час не за гарамі. За год, за
дзесяць, за сто - нас не будзе як нацыі, бо не будзе нашае роднае мовы! Вось мы
з табою - на якой мове гаворым? На трасянцы з беларускіх і рускіх словаў! А на
добры лад мы павінны гаварыць на чыстай літаратурнай беларускай мове, якую
выкладаюць у школах, у вышэйшых вучэльнях... Я кажу «выкладаюць»... Каб жа выкладалі!
Каб выкладалі, мы не гаварылі б на трасянцы... Мы заплацім сабою, сваім народам! Рускіх
стане на дзесяць мільёнаў больш, а нас - нуль без палачкі, вось колькі нас
будзе! Мы ператворымся ў нуль, мы знікнем! Дык няўжо наш урад гэтага не бачыць?
Калі не бачыць - дык трэба яму паказаць - і даказаць. І першы факт гэтага доказу
- гэта тое, што яны, нашы вярхі, ужо не беларусы, а расейцы, і хочуць, каб мы
ўсе бралі з іх прыклад - пайшлі за імі ў абдымкі да рускага мядзведзя. Нават
трохі сімвалічна - абняцца з мя дзведзем...
- Мядзведзем па
прозвішчу Мядзведзеў! Сапраўды сімвалічна! - перабіў яго студэнт і зарагатаў,
але нечакана абарваў рогат і стаў сур'ёзны - зноў не зводзіў вачэй з майстра.
Майстар, як
падхоплены ўсё той жа хваляй, гаварыў далей:
- Паказальнікі на
праспекце Незалежнасці па-беларуску - гэта добра, аб'явы прыпынкаў у
транспарце, у метро - па-беларуску - гэта выдатна. Але... ці не ёсць гэта
звычайная паказуха: для гасцей з-за мяжы? Самая звычайная, можна сказаць,
савецкая. Бо пахадзіўшы па вуліцах беларускай сталіцы, прыслухаўшыся да галасоў
людзей на вуліцы, у метро, у аўтобусе і тралейбусе, госць адразу пачуе і
зразумее, што ніякіх беларусаў тут ужо няма, што тут толькі рускія. А дзе ж
падзеліся беларусы? - спытае ён у сябе, а можа і ў тых, што гавораць па-руску.
І яму на чыстай рускай мове, праўда, з акцэнтам беларускага паходжання,
скажуць: «Да белорусы вокруг вас, все мы белорусы». - «А где же ваш родной
язык?» - спытае дасведчаны паляк, ці літовец, ці ўкраінец, а мо нават швед. І
што ж пачуе ў адказ? Пачуе шмат чаго, толькі не пачуе праўды: што беларускую
мову ў нас забралі за нішто, праўдзівей, мы яе аддалі за нішто нашаму «вялікаму
суседу».
- Няўжо такое
можа быць? - усклікнуў студэнт. Па шчоках у яго цяклі слёзы.
- На вялікі жаль,
усё ідзе да такога ганебнага канца, - адказаў майстар.
- Не, нешта трэба
рабіць, каб мы не прапалі. - Студэнт выцер вочы тыльным бокам далоні, крутнуў
галавою, нібы адганяючы ад сябе назойлівых нябачных камароў, і працягваў: -
Сёння я не засну, вы так развярэдзілі маю душу, што там бушуе пажар ці нешта
такое. Мне, скажу вам шчыра, і балюча ўсё гэта пачуць, і радасна, што ёсць
людзі, якія не жывуць толькі сённяшнім днём, не дбаюць толькі пра свой утульны
катух, пра свой брух, а думаюць пра нацыю, пра яе заўтрашні дзень. Значыць, мы не
павінны прапасці, калі ў нас ёсць такія людзі, як вы? Ці праўду я кажу?
- Наконт мяне ты
перабольшваеш, але я табе скажу ўпэўнена, што ў нас ёсць шмат моцных людзей,
якія мысляць шырока, бачаць далёка і робяць шмат, але яны неяк самі па сабе,
неяк раз'яднаныя, а часам нават варожа ці з недаверам ставяцца да людзей, якія
робяць тую самую справу - абараняюць інтарэсы нацыі. Мы забываем элементарную
рэч: што мы ідзём рознымі - мо часам і не такімі ўжо рознымі - дарогамі да
адной мэты - незалежнай вольнай Беларусі, беларускай Беларусі, а не нейкай там
Белай Русі, якая будзе гаварыць па-расейску. Памятаеце словы
Мураўёва-вешальніка? Ён сказаў так: «Что не доделал русский штык, доделает
русская школа». Гэты яго акупанцкі голас нутром чуюць нашы вярхі і робяць усё,
каб школа наша як мага хутчэй стала менавіта рускай на ўсе сто працэнтаў і каб
яна завяршыла асіміляцыю, адвучыла нас ад роднай мовы і прывучыла да расейскай.
- Няўжо нашы
вярхі такія цёмныя, што не бачаць гэтай смяротнай пагрозы? - здзівіўся студэнт.
- У тым ўся і
трагедыя, што яны не лічаць гэта пагрозай, а «благодатью», якая сыходзіць на іх
з неба. Мы проста глядзім на свет рознымі вачыма і думаем рознымі галовамі.
Вось у чым уся наша бяда. Чаму Усявышні зацьміў розум нашым кіраўнікам, ніхто
не ведае, аднак нас чакае не найлепшы час. Нам не хапае не аргументаў, а сілы,
каб пераканаць нашы вярхі, што яны ідуць прамою дарогай у нікуды - у
бяспамяцтва.
- Не, далей я так
не магу! Вы мне так раскрылі вочы, што я цяпер стану самым заядлым абаронцам
роднае мовы і незалежнае Беларусі на роднай мове! Дагэтуль я ведаў усё гэта
павярхоўна, нам ніхто не гаварыў так проста і ясна, як вы.
- Чаму толькі я?
А на мітынгах наш Лявон не тое гаворыць?
- Вось неяк так
выходзіць, што там чуеш адно, а тут, у вас - зусім іншае ўражанне. Вы проста
нібы заганяеце цвік у мазгі, і яны пачынаюць думаць па-іншаму, не так, як
думалі дагэтуль... А чаму вы самі ні разу не выступілі перад публікай? У вас
добра атрымалася б, я ўпэўнены! - ажывіўся студэнт.
- Я не аратар, я
- араты, - сказаў адзін паэт. Вось і я - фатограф, а гаварыць трэба ўмець, і
наш Лявон гэта ўмее мо нават лепш за нас усіх, ён гаворыць менавіта пра тое,
што мы думаем, але маўчым. Ён агучвае нашы думкі, таму яго любяць слухаць.
- Але ж гэтага
мала - слухаць. Ну слухаюць - а што далей? Нешта трэба рабіць, - гарачыўся
студэнт.
- Ён гаворыць
перад тысячай-другой-дзесяццю, а ці чуе яго народ? Чаму не даюць яму выступіць
па тэле, па радыё, у афіцыйным друку? Дзе не чуеш роднага слова, дзе гучыць
толькі «великий и могучий»? А ўсё таму, каб народ адвыкаў ад свайго слова, каб
думаў, што ўсе яго ўжо забыліся, што яно больш непатрэбнае нікому. А тут раптам
Лявон скажа да свайго народа на роднай мове! Для іх пачуць такое - проста жах.
Ды яны баяцца яго праўды, баяцца, груба кажучы, застацца без электарату, без
тых, хто за іх галасуе, баяцца, каб не застацца голымі. Вось чаго яны баяцца, -
тлумачыў майстар.
- А ён умее іх
распранаць, гэта так! - усклікнуў студэнт. - Умее паказаць іх балячкі, якія яны
так спраўна хаваюць пад шыкоўнымі касцюмамі і белымі кашулямі з чырвонымі
гальштукамі. Ад іх так і нясе прадажным духам, як бы яны яго ні
залівалізабівалі «Краснаю Масквою»!
- Малайчына,
Ігнась, ты моцна сказануў! Каб яны пачулі, дык, скрыгічучы, зубы паламалі б ад
злосці. Яны даўно запісалі яго ў ворагі - менавіта за яго праўду, якая ім вочы
коле. А «Красная Масква» ім так пахне, нібы таму кату валяр'янка. Яны баяцца,
што як скончыцца «Красная Масква», дык і скончыцца іх панаванне. Груба кажучы,
застанецца толькі смурод...
- А вось мне
незразумела, чаму яны так баяцца роднай мовы? Перайшлі б на родную - і кіравалі
б далей, - паспрабаваў не згадзіцца студэнт.
- Дзівак! Няўжо
ты не разумееш, што іх пасады - гэта якраз плата за родную мову, якую яны
прадаюць? Усяго толькі! Як прададуць усю без астатку, вось тады яны могуць
застацца без пасадаў. На іх месца прышлюць з «Краснай Масквы», а іх «за
ненадобностью» могуць перакінуць за Урал. Каб схаваць ад гневу народнага і як
узнагароду за службу, за дружбу, - адказаў фотамайстар спакойна. - Ну, вы
таксама сказанулі! Такога я не чакаў пачуць! І як ні дзіўна, гэта вельмі
падобна да праўды! Гэта жах! А я думаў, што яны не хочуць перавучвацца на родную
мову з-за свае ляноты. Ажно яно вунь што! Гэта плата за страх! Яны дрыжаць ад
страху пры думцы, што Лявон адбярэ ў іх пасады і пасадзіць на іх месца шчырых
беларусаў, якія яшчэ не паспелі забыць свае роднае мовы! Вось чаго яны баяцца!
... Гутарка-спрэчка
доўжылася яшчэ мо з гадзіну, абодва дыскутанты стаміліся, доўга не маглі заснуць
і яшчэ дагаворвалі ўсякія свае аргументы ўжо поначы, без святла. Прачнуліся
позна, была якраз нядзеля, можна і расслабіцца, хоць фотамайстра чакала адна
невялікая работка: яго запрасілі на юбілей, каб ён зняў шаноўнага юбіляра і яго
сям'ю.
Студэнт Ігнась
быў нейкі сумны: ці таму, што не выспаўся, ці яшчэ што яму не давала спакою. Ён
зноў дастаў са свае чорнае сумкі пляшку малдаўскага партвейна, яны паснедалі,
трохі захмялелі, і студэнт агаломшыў гаспадара навіною: ён дзякуе яму за
прыемны прытулак і пераходзіць жыць да свайго прыяцеля, у якога ёсць дадатковая
плошча.
Але гэта было
яшчэ не ўсё. Ужо адыходзячы, сабраўшы свой небагаты скарб, студэнт сказаў майстру
жахлівую рэч: каб ён асцерагаўся, бо яго могуць забіць. Хто і што - ён не
патлумачыў, ды майстар і не дамагаўся ніякіх тлумачэнняў. Падумаўшы, ён
зразумеў, хто і за што мае на яго зуб.
...Недзе праз
тыдзень фотамайстра сапраўды знайшлі нежывога ў сваім пад'ездзе. Потым пайшла
пагалоска, што яго абрабаваў і забіў той самы малады кватарант, які пражыў у
яго два тыдні. Але слядоў яго ніякіх не знайшлі, ды іх, відаць, ніхто і не
шукаў.
|